🎓 Академічна доброчесність – основа довіри та якості освіти
Академічна доброчесність – це не лише правило, а цінність університетської спільноти, що формує довіру до результатів навчання та наукових досягнень. Вона базується на етичних принципах чесності, відповідальності, поваги до чужої інтелектуальної праці та самостійності у здобутті знань.
📘 Визначення академічної доброчесності подане у ст. 42 Закону України «Про освіту», а основні принципи закріплені в Кодексі честі КПІ ім. Ігоря Сікорського – документі, який визначає правила поведінки, взаємоповаги та етичної взаємодії всіх учасників освітнього процесу.
💡 Чому це важливо
Академічна доброчесність – це:
- гарантія чесних результатів навчання і наукових досліджень;
- запорука професійної репутації студента чи викладача;
- основа міжнародного визнання дипломів і публікацій;
- умова розвитку культури довіри та відповідальності у науковому середовищі.
⚖️ Що вважається порушенням академічної доброчесності
Згідно із Законом України «Про освіту», до порушень належать:
- плагіат – привласнення чужих ідей або текстів без посилання на автора;
- самоплагіат – повторне подання власних раніше опублікованих робіт як нових;
- фабрикація та фальсифікація – вигадування або навмисна зміна даних у дослідженнях;
- списування – використання несанкціонованих джерел під час виконання завдань;
- обман – подання неправдивої інформації про результати навчання чи дослідження;
- хабарництво та вплив на оцінювання;
- необ’єктивне оцінювання – навмисне завищення або заниження оцінок.
🧭 Як КПІ запобігає плагіату
Для підтримки високих стандартів доброчесності в університеті діють:
- Положення про систему запобігання академічному плагіату,
- Порядок встановлення фактів порушення академічної доброчесності,
- Комісія з етики та академічної доброчесності Вченої ради КПІ,
яка аналізує спірні випадки, проводить експертизи та сприяє формуванню культури чесності в академічному середовищі.
Усі академічні тексти (курсові, дипломні, статті) перевіряються на оригінальність за допомогою спеціалізованих програм, а здобувачі освіти ознайомлюються з вимогами цитування та академічної етики.
🧠 Пам’ятай:
- Чесність у навчанні – це твоя інтелектуальна репутація.
- Плагіат – не помилка, а порушення етичних норм і закону.
- Академічна доброчесність – це твоя особиста гарантія якості освіти і поваги до себе та інших.
🔗 Корисні документи:
- Кодекс честі КПІ ім. Ігоря Сікорського
- Нормативно-правові та регламентуючі документи з розвитку культури академічної доброчесності та запобігання плагіату в КПІ ім. Ігоря Сікорського
- Положення про систему запобігання академічному плагіату в КПІ
- Порядок встановлення фактів порушення академічної доброчесності в КПІ ім. Ігоря Сікорського
- Комісії з етики та академічної доброчесності Вченої ради КПІ ім. Ігоря Сікорського
- Закон України «Про освіту», ст. 42
Академічна доброчесність – це не формальність, а спосіб мислення, що формує професійну гідність і довіру до університету на світовому рівні.
Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень [Ст. 42 Закону України «Про освіту»]
Основним документом у КПІ ім. Ігоря Сікорського, що закладає фундамент академічної доброчесності є Кодекс честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
Нормативно-правові та регламентуючі документи з розвитку культури академічної доброчесності та запобігання плагіату в КПІ ім. Ігоря Сікорського систематизовані за посиланням 👈
Дотримуватись принципів академічної доброчесності мають всі учасники освітнього процесу. Нижче наведені вимоги до науково-педагогічних працівників та здобувачів вищої освіти щодо дотримання академічної доброчесності (згідно Ст. 42 ЗУ «Про освіту»)

Порушенням академічної доброчесності вважається [Ст. 42 Закону України «Про освіту»]:
- академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
- самоплагіат – оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
- фабрикація – вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
- фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
- списування – виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
- обман – надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
- хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
- необ’єктивне оцінювання – свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти;
- надання здобувачам освіти під час проходження ними оцінювання результатів навчання допомоги чи створення перешкод, не передбачених умовами та/або процедурами проходження такого оцінювання;
- вплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного (науково-педагогічного) працівника з метою здійснення ним необ’єктивного оцінювання результатів навчання.
З метою врегулювання процедури запобігання та виявлення плагіату в академічних текстах за авторства працівників та здобувачів вищої освіти КПІ ім. Ігоря Сікорського та сприяння дотриманню вимог наукової етики та поваги до інтелектуальних надбань, активізації самостійності й оригінальності під час створення авторського твору та усвідомлення відповідальності за порушення загальноприйнятих правил цитування розроблено Положення про систему запобігання академічному плагіату в Національному технічному університеті України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
На основі Кодексу честі розроблено Порядок встановлення фактів порушення академічної доброчесності в КПІ ім. Ігоря Сікорського
Зокрема цим Порядком передбачено утворення та основи роботи Комісії з етики та академічної доброчесності Вченої ради КПІ ім. Ігоря Сікорського, яка дії на підстві Положення з метою формування та розвитку культури доброчесності в спільноті КПІ ім. Ігоря Сікорського.
