На факультеті менеджменту та маркетингу наукова діяльність представлена науковими школами та групами на чолі з визнаними в Україні та світі науковцями.
ЗАГАЛЬНОУНІВЕРСИТЕТСЬКА НАУКОВА ГРУПА
Наукова школа: “ПРОГНОЗУВАННЯ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ СИСТЕМ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ”
Науковий керівник: декан ФММ, д.е.н., проф. Кравченко М.О.
Учасники наукової групи: д.е.н, проф. Бояринова К.О., д.е.н. проф. Трофименко О.О., к.ф.-м.н. доц. Пишнограєв І.О., к.е.н., доц. Копішинська К.О., к.т.н., Єфремов К.В.
НАУКОВІ ШКОЛИ ФММ
Наукова школа: «Економіка та управління підприємствами»
Керівник: д.т.н., проф. Гавриш О.А.
Scopus ID, WOS Researcher ID, ORCID
Галузь знань і спеціальності:
- науковий напрям: «Суспільні науки»;
- галузь знань, що враховується у науковому напрямі: 05 «Соціальні та поведінкові науки», 07 «Управління та адміністрування»;
- наукова спеціальність 051 «Економіка», 073 «Менеджмент» (08.00.04 Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності);
- освітні спеціальності 051 «Економіка», 073 «Менеджмент»;
- освітні та освітньо-наукові програми підготовки бакалаврів, магістрів і PhD: освітня програма «Міжнародна економіка» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти, освітня програма «Менеджмент і бізнес-адміністрування» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти, освітня програма «Менеджмент міжнародного бізнесу» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти, освітньо-професійна програма «Управління у сфері оборонно-промислового комплексу» другого (магістерського) рівня вищої освіти, освітньо-наукова програма «Економіка» підготовки докторів філософії, освітньо-наукова програма «Менеджмент» підготовки докторів філософії.
Спеціалізація наукової школи: дослідження й розвиток наукових положень з обґрунтування та удосконалення управління і системотворчих економічних процесів діяльності підприємств, галузей, регіонів.
Наукова школа: “Промисловий маркетинг”
Керівник: д.ф.-м.н., проф. Солнцев С.О.
Scopus ID WoS Researcher ID ORCID
Галузь знань і спеціальності:
- науковий напрям: «Суспільні науки»;
- галузь знань: 07 «Управління та адміністрування»;
- наукова спеціальність: 075 «Маркетинг»
- освітня спеціальність: 075 «Маркетинг»;
- освітні та освітньо-наукові програми підготовки бакалаврів, магістрів і PhD: освітньо-професійна програма «Промисловий маркетинг» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти, освітньо-наукова програма «Маркетинг» підготовки докторів філософії.
Спеціалізація наукової школи: стратегічне маркетингове управління підприємствами в умовах турбулентного середовища; маркетинг стартап-проектів; маркетинг в епоху невизначеності та цифрової трансформації суспільства та бізнесу.
Наукову школу засновано на базі кафедри промислового маркетингу КПІ ім. Ігоря Сікорського. Історія кафедри промислового маркетингу бере свій початок з 1937 року, коли виникла потреба в поглибленні організаційно-економічної підготовки інженерів в Київському політехнічному інституті. Тоді кафедра мала назву – кафедра організації виробництва та економіки промисловості. У різні часи кафедру очолювали: І. Е. Розенберг, Е. М. Балакін, М. М. Лич, В. Ф. Шудра, А. Е. Розенплентер.
З метою поглиблення економічної складової інженерної підготовки, а також враховуючи потреби народного господарства у кваліфікованих управлінських кадрах, у НТУУ “КПІ” в 1992 р. засновано факультет менеджменту та маркетингу. Такому рішенню сприяв багаторічний досвід організаційно-економічної підготовки студентів, значний творчий потенціал кафедр економіки та організації виробництва і політекономії, діяльність яких бере початок з 1934-1937 років.
Від заснування й до 2002 року кафедру очолювала засновниця спеціальності, засновниця наукової школи кафедри промислового маркетингу КПІ доктор економічних наук, професор Старостіна Алла Олексіївна. З 2002 року до цього часу очолює кафедру промислового маркетингу професор Солнцев Сергій Олексійович – один з найдосвідченіших експертів у галузі маркетингових досліджень в Україні, професор, доктор фізико-математичних наук, автор понад 100 публікацій.
Діяльність наукової школи кафедри промислового маркетингу КПІ забезпечила підготовку декількох поколінь науковців, котрі зробили вагомий внесок в розвиток економічної науки та є авторитетними особистостями.
Науковці, що захистили дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата да доктора наук в межах школи займають керівні посади на рівні кафедри промислового маркетингу, факультету менеджменту та маркетингу КПІ ім. Ігоря Сікорського та інших ВНЗ, а також займаються професійною діяльністю в галузі маркетингу. Серед вихованців – д.ф.-м.н., професор, Солнцев Сергій Олексійович – завідувач кафедри промислового маркетингу КПІ ім. Ігоря Сікорського, керівник київської обласної організації Громадської організації «Українська Асоціація Маркетингу», лауреат премії КПІ, керівник наукової школи кафедри промислового маркетингу КПІ; к.е.н., професор, Зозульов Олександр Вікторович – заступник декана ФММ з наукової роботи 2008-2021 рр., викладач-дослідник – 2006; к.е.н., доц. Писаренко Наталія Леонідівна – бізнес- консультант, т’ютор Королівского інституту маркетингу Великобританії та професор програми Executive MBA; д.е.н., доцент, Длігач Андрій Олександрович – Співзасновник бізнес-спільноти Board, Співзасновник Громадянської платформи «Нова Країна», Провідний експерт Української Асоціації Маркетингу, Член міжнародного професійного журі конкурсів «Бренд Року», «Білий квадрат» та фестивалю Open в Білорусі, міжнародного конкурсу маркетингової та рекламної ефективності EFFIE Awards Ukraine, міжнародного студентського конкурсу рекламних і PR-проектів «Золотий компас»; д.е.н., професор, Каніщенко Олена Леонідівна – Вчений секретар спеціалізованої вченої ради Д 26.001.12 при Київському національному університеті імені Тараса Шевченка, член МНК МОН України, експерт НАЗЯВО з акредитації освітніх програм ЗВО.
За останні 5 років підготовлено та захищено 1 докторську дисертацію, 3 дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата наук, 1 дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора філософії (спеціальності 08.00.04 – економіка та управління підприємствами; 075 Маркетинг).
Колективом наукової школи у період з 2019-2023 рр. підготовлено більше 250 статей у фахових вітчизняних та закордонних виданнях, у тому числі, які індексуються в міжнародних накометриичних базах Scopus та WoS, понад 10 підручників і монографій, виконано роботу над ініціативними НДР 0113U006454 «Маркетинг науково-технічної продукції підприємств машинобудівного, паливно-енергетично, нафтохімічного комплексів та підприємств поліграфії на промисловому ринку», 0113U006455 «Стратегічне маркетингове управління підприємствами в умовах турбулентного середовища», . 0117U004911 «Маркетинг стартап-проектів». Наразі проводиться робота над НДР 0121U114175 “Маркетинг в епоху невизначеності та цифрової трансформації суспільства та бізнесу”.
Колектив наукової школи активно долучається до процесів формування світової економічної науки та прикладної реалізації теоретичних положень на міжнародному рівні. За останні роки налагоджено міжнародне науково-технічне партнерство із низкою закордонних закладів вищої освіти, зокрема Technical University Berlin (Germany), School of Engineering, University of Minho (Portugal), Keşan Yusuf Çapraz School of Applied Sciences, Trakya University (Turkey), Tomas Bata University in Zlin, (Czech Republic), Trakya University (Turkey), Wrocław University of Science and Technology, (Poland), Rajamangala University of Technology Krungthep (RMUTK, Bangkok, Thailand), Warsaw School of Economics, (Poland)
На кафедрі менеджменту підприємств з 2020 року відкрито дві наукові школи:
«Менеджмент міжнародних форм бізнесу та зовнішньоекономічної діяльності підприємств в умовах цифровізації та інформатизаціїї»
Науковий керівник: д.е.н., проф. Дергачової В.В.
Учасники наукової школи: д.е.н., проф. Дунська А.Р., к.е.н., доц. Голюк В.Я., к.е.н, доц. Кузнєцова К.О, к.е.н., доц. Манаєнко І.С., к.е.н. Колешня Я. О., аспірант Мартиненко О.В.
«Менеджмент cтійкого інноваційного розвитку підприємств в неоіндустріальній економіці»
Науковий керівник: д.е.н., проф. Кравченко М.О.
Учасники наукової школи: д.е.н., проф. Бояринова К.О., к.е.н. доц. Коцко Т.А., к.е.н., доц. Копішинська К.О, аспірант Манорик Г.О.
Створені наукові школи формують нові напрями досліджень сучасної економічної та управлінської науки та залучають до своєї роботи нових здобувачів та молодих науковців для спільної розбудови вітчизняної науки.
НАУКОВІ ГРУПИ ФММ
Наукова школа: “Аналітика, прогностика та моделювання соціально-економічних систем і процесів”
Керівник: Капустян Володимир Омелянович, доктор фізико-математичних наук, професор
Галузь знань і спеціальності:
- галузь знань, що враховується у науковому напрямі: 05 «Соціальні та поведінкові науки»
- наукові спеціальності: 051 «Економіка», (08.00.03 «Економіка та управління національним господарством», 08.00.04 Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності), 08.00.11 «Математичні методи, моделі та інформаційні технології в економіці»;
- освітні та освітньо-наукові програми підготовки бакалаврів, магістрів і PhD:
- освітні та освітньо-наукові програми підготовки бакалаврів, магістрів і PhD: освітня програма «Економічна аналітика» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти, освітньо-наукова програма «Економіка» підготовки докторів філософії.
Спеціалізація наукової школи:
- Аналітика, прогнозування та обґрунтування економічних рішень на різних рівнях суспільної ієрархії.
- Економіко-аналітична діагностика в системі управління діяльністю підприємств.
- Економіко-математичне моделювання логістичних, фінансових та виробничих підсистем.
- Моделювання та оптимізація соціально-економічних систем і процесів.
- Економічна і прогностична аналітика фінансових, економічних та операційних ризиків.
- Аналітика та моделювання поведінки економічних агентів.
- Прогностична аналітика і моделювання розвитку секторів та суб’єктів економіки.
- Системний економічний аналіз та прийняття оптимальних економічних рішень.
- Інтелектуальний аналіз даних, бізнес-аналітика, Data Science на мікро-, мезо- та макро рівнях.
- Економічне планування і алгоритми реалізації ефективних стратегій, програм і проектів розвитку соціально-економічних систем.
Учасниками наукової групи є: д.е.н., проф. Бояринова К.О., .д.е.н., проф. Іляш О.І., д.е.н., проф. Єрешко Ю.О., д.е.н., проф. Трофименко О.О., к.ф.-м.н., доц. Фартушний І.Д., к.е.н., доц. Рощина Н.В., к.ф.-м.н., доц. Лазаренко І.С., к.ф.-м.н., доц. Черноусова Ж.Т., д.ф.е., доц. Мажара Г.А., к.ф.-м.н., доц. Жуковська О.А.
Наукова група: “Діагностика макро- та мікропроцесів економічних систем”
Керівник: д.е.н., проф. Марченко Валентина Миколаївна.
Галузь науки: економіка (економіка підприємства, організація виробництва, антикризове управління, фінансово-економічна діагностика, економіко-математичне моделювання та прогнозування поведінки суб’єктів економіки, бізнес-процеси та бізнес-планування
Напрями науково-практичної діяльності:
- Ідентифікація кризових станів та джерел їх виникнення.
- Оцінювання відповідності чисельності персоналу переліку необхідних функціональних обов’язків.
- Розрахунок планових витрат при реалізації стартап- та бізнес-проектів, реальних витрат бізнесу, виявлення джерел потенційної економії витрат.
- Оцінювання можливості впровадження альтернативних методів управління витратами бізнесу.
- Розрахунок діапазону цін реалізації продукту стартап-проекту з урахуванням розрахованого рівня витрат на його розробку та ціни потенційного попиту.
- Розрахунок реальної ефективності реалізації проектів для власників бізнесу.
- Бізнес-планування інвестиційного проекту для цілей залучення інвестора, кредитних коштів тощо.
- Виявлення та опис основних та допоміжних бізнес-процесів на підприємстві. Визначення індикаторів та показників оцінювання результативності реалізації кожного із бізнес-процесів.
- Аналіз існуючої структури підприємства та розробка дорожньої карти впровадження процесного управління.
- Бізнес-моделювання на основі стохастичних та детермінованих підходів.
- Лінійне та нелінійне прогнозування кількісних та якісних змін економічних показників діяльності бізнес-структур.
- Інші дослідження.
Наукова група: EUROPEAN STUDIES FOR ECONOMIC RECOVERY OF UKRAINIAN ENTERPRISES
Керівник: к.е.н., доц. Пічугіна Марина Анатоліївна; науковий дослідник, академічний координатор проєктів, тренер, модератор заходів, розробник навчального контенту
Спеціалізація: формування інструментів управління розвитком та відновлення потенціалу українських підприємств на засадах стійкого розвитку, створення road maps адаптації передового європейського досвіду в українських реаліях та з оглядом на динаміку євроінтеграційних процесів.
Наукова група: “Міжнародне науково-технічне співробітництво на засадах Індустрії 4.0 та світова економіка”
Науковий керівник: завідувач кафедри міжнародної економіки, д.е.н., проф. Войтко Сергій Васильович
Спеціалізація: Економічні процеси міжнародного інноваційного розвитку та міжнародне науково-технічне співробітництво, 051 Економіка (08.00.02, 08.00.04)
Опис: Системно-структурний аналіз функціонування мега-, макро- та мікроекономічних систем з урахуванням тенденцій Industry 4.0, Society 5.0 і циркулярної економіки, а також плину процесів розвитку світової економіки та проведення форсайтних досліджень з розвитку міжнародних економічних відносин, міжнародної торгівлі, міжнародного руху капіталу, міжнародної міграції робочої сили, міжнародної передачі технологій та інтеграційних процесів у глобальному вимірі.